کمک به سایت اسلام سوال و جواب

امیدواریم سخاوتمندان به یاری سایت بشتابید تا ان شاء الله سایت شما ـ سایت اسلام سوال و جواب ـ به فعالیت خود در خدمت به اسلام و مسلمانان ادامه دهد.

آیا زن در مجالس وعظ باید در برابر نگاه ملائکه حجابش را رعایت کند؟

02-09-2022

سوال 144805

در میان زنان این شایع است که در مجالس وعظ نیز باید با حجاب حضور یابند زیرا مدعی‌اند که ملائکه آنان را می‌بینند و زن باید از نگاه ملائکه به او شرم کند؛ آیا این حرف درست است؟ و حکم گفتن چنین سخنی چیست؟

متن پاسخ

الحمدلله.

اولا:

به طور کلی حضور زنان در مجالس زنانه باید همراه با لباس موقر و ادب در گفتار باشد، به ویژه اگر آن مجلس برای موعظه و پند یا برای مدارسهٔ قرآن و علوم شرعی و این دست موارد باشد.

اما نه به این زعم که ملائکه آنان را می‌بینند و از این رو با ملائکه نیز همانند مردان بیگانه رفتار کنند، یا به هدف حیا و احتشام بیشتر چنین کنند.

زیرا چنین کاری دلیلی ندارد و نوعی تشریع در دین خداوند بدون اجازهٔ اوست و اگر چنین ادعایی صحیح بود زن باید در خانه‌اش هم حجاب را رعایت می‌کرد زیرا ملائکه در خانه‌اش هم او را می‌بینند.

از شیخ ابن باز ـ رحمه الله ـ پرسیده شد:

آیا این درست است که در مجالس ذکر زنان، اگر موهایشان بیرون باشد (یعنی با حجاب نباشند) ملائکه در آن حاضر نمی‌شوند؟

ایشان چنین پاسخ دادند:

«برای این ادعا هیچ پایه و اساسی نیافته‌ام و آنان می‌توانند قرآن بخوانند و الله عزوجل را یاد کنند حتی اگر سرشان پوشیده نباشد و این در صورتی است که نامحرمی آنجا نباشد و این مانع از وارد شدن ملائکه نمی‌شود».

(مجموع فتاوی ابن باز: ۲۴/ ۸۵).

اما نشستن زن مسلمان در مجالس ذکر و وعظ و قرآن با لباسی موقر و با رعایت ادب در گفتار، و خرد در کردار، امری است ستوده شده و شایسته؛ زیرا رعایت ادب و مراعات حشمت در مجالس ذکر و قرآن امری است مشروع و مورد پسند.

امام نووی ـ رحمه الله ـ می‌گوید:

«برای قاری در غیر نماز مستحب است که رو به قبله بنشیند و با خشوع و آرامش و وقار در حالی که سرش را زیر انداخته بنشیند و نشستن او در حُسنِ ادب باید مانند نشستنش در برابر معلمش باشد که این کامل‌ترین شکل است. و اگر هم ایستاده یا به پهلو خوابیده یا در بسترش یا در غیر این احوال بخواند جایز است».

(مختصر التبیان: ۱۷).

والله اعلم.

لباس بانوان
نمایش در سایت اسلام سوال و جواب